اخبار سایت
انتخاب گروه :
اسرار موفقيت در طراحی سوپرمارکت ( بخش دوم)
۳۱ / ۴ / ۱۳۹۶

اسرارموفقيت در طراحی سوپر مارکت ( بخش دوم)


در اين مطلبقصد داريم به نكاتي در نحوه‌ي طراحی سوپر مارکت و ساختارِ آن اشاره كنيم كه شايد درنگاه اول پيش‌پاافتاده به‌نظر برسند اما در بلندمدت مي‌توانند تغييرات چشمگيري درفرآيند فروش و سودآوريِ سوپرماركت يا هايپرماركت شما ايجاد كنند:


1. پاخورِسوپرمارکت خود را بالا ببريد:

در بسيارياز مقالات و گزارش‌هاي تحقيقاتي در حوزه‌ي فروشگاه‌هاي خرده‌فروشي، از جملهسوپرماركت‌ها و هايپرماركت‌ها، توصيه شده است كه كالاهاي اساسي و پرمصرف مانند شيرو لبنيات، نان، برنج و حبوبات و… در نقاط مختلف فضاي فروشگاه، به‌ويژه بخش‌هايانتهاييِ سوپرماركت يا هايپرماركت قرار داده شوند تا مشتري براي دسترسي به آنهاناچار باشد از همه‌ي نقاط و بخش‌هاي فروشگاه عبور كند، و اين كار در واقع احتمالاين را كه مشتريان با ساير كالاها مواجه شوند و آنها را خريداري كنند بالا مي‌بردو اين يعني سودآوري بيشتر از طريق فروش كالاهايي كه شايد مشتري در از قبل و ياهنگام ورود به فروشگاه، تصميم و برنامه‌اي براي خريد آن كالاها نداشته است. اماتحقيقات اخير حكايت از آن دارند كه اين ترفند، بازخورد منفي به دنبال خواهد داشت،چون بالا بُردن ترافيك داخلي هايپرماركت و در نتيجه ازدحام و طولاني شدنِ سفرِدرون‌فروشگاهيِ مشتريان، موجبات نارضايتيِ آنها را فراهم مي‌آورد و خريد ازفروشگاه را به تجربه‌اي ناخوشايند، پُردردسر و خسته‌كننده تبديل مي‌كند. در نتيجهچنانچه كالاهايي را كه مشتريان بيش از ساير كالاها استفاده مي‌كنند در محلي نزديكبه درب ورودي يا در محلي سهل‌الوصول‌تر قرار دهيد تا مشتري بدون نياز به گردشطولاني در فروشگاه و جستجوي كالاهاي مورد نيازش، بتواند در كوتاه‌ترين زمان بهآنها دسترسي پيدا كند، رضايتمنديِ حاصل، انگيزه و اشتياق آنها را براي بازگشت وخريد دوباره از سوپرماركت يا هايپرماركت شما افزايش مي‌دهد.

2. راهرويقدرت‌نمايي در مقابل مشتريان:

به مدتكوتاهي، يكي از راهروهاي بين قفسه‌هاي هايپرماركت خود را با جعبه‌هاي پُر يا خاليكالاهايي را كه به مدت محدود در معرض فروش فوق‌العاده يا تخفيف‌دار قرار داده شده‌اند،مانند تلويزيون و دستگاه‌هاي ضبط و پخش صوتي و تصويري، روي هم انباشته كنيد. بااين كار، اين ذهنيت را در مشتري ايجاد مي‌كنيد كه ”اينجا تعداد زيادي كالاهايمختلف هست كه مي‌تواند خريداري كند.“ اين ذهنيت به هزينه‌ي پول بيشتر و سودآوري بيشتربراي فروشگاه منجر خواهد شد.

3. نمايجلوييِ سوپرمارکت یا هایپر مارکت:

كساني كهبراي خريد به سوپرماركت يا هايپرماركت مراجعه مي‌كنند، يا قصد خريد لوازم مورد نيازبراي يك هفته‌ي آينده را دارند، يا فقط به‌منظور خريد مواد اوليه براي وعده‌يغذاييِ بعدي‌شان به فروشگاه آمده‌اند يا اين‌كه فقط يك ساندويچ آماده‌ي سبك مي‌خواهند.

بهترين فضابراي اين‌كه به همه‌ي اين نيازها پاسخ دهيد، قسمتِ جلوييِ فروشگاه است، يعنيويترين (شيشه‌بند)، اطراف درب ورودي و محوطه‌ي اطراف آن. مي‌توانيد قسمت جلوييِسوپرماركت يا هايپرماركت را به غرفه يا فضاي جمع‌وجوري براي تهيه ساندويچ‌هايآماده اختصاص دهيد، به‌علاوه اينكه با قفسه‌بندي مناسب در همين فضا مي‌توانيدانواع اسنك‌ها، نوشيدني‌ها، دسرها و ساير خوراكي‌هاي همراه وعده‌ي غذايي را دراختيار مراجعان قرار دهيد. در اطراف درب ورودي نيز، همانطور كه پيش از اين گفتيم،مي‌توانيد با عرضه ميوه و سبزيجات تازه، احساس تازگي را به مشتري القا كنيد. مطمئنباشيد كسي كه هنوز وارد فروشگاه نشده اما از مقابل آن ساندويچ يا غذاي آماده‌يلذيذي را تهيه كرده است، دفعه‌ي بعد وارد فروشگاه خواهد شد و مبلغ قابل‌توجهي راصرف تهيه‌ي ساير مايحتاج خود خواهد كرد.

البته برخيمعتقدند كه اگر در بدو ورود به فروشگاه، يك اسنك‌فروشي يا دكه‌ي عرضه‌ي غذاي آمادهبر پا شود، به احتمال زياد، مشترياني كه با ساندويچ و سس و نوشيدني‌هاي خود واردفروشگاه مي‌شوند، منظره‌ي ناخوشايندي را در مسير خود به‌جا خواهند گذاشت و از رويآلودگي ايجاد شده در كف فروشگاه عبور كرده و آن را به همه جا گسترش خواهند داد.

به هر صورت،نكاتي وجود دارند كه مي‌توانند نوآوري در حوزه‌ي طراحي و دكوراسيون فروشگاهي محسوبشوند، اما اين احتمال هم مي‌رود كه با مشكلاتي نيز همراه باشند كه البته به ساختارو فضاي فروشگاه بستگي دارد.

برای مطالعه اسرار موفقیت در طراحی سوپرمارکت( بخش اول) روی لینک کلیک نمایید


دانلود کاتالوگ
شركتهای وابسته
Monoshelf
قفسه و تجهيزات فروشگاهی
Acmecoolant
يخچال و فريزر فروشگاهی
Polytrolly
چرخ خرید فروشگاهی
Dinagroup
شركت هولدينگ
تماس با ما
 SMS +98 21 22 19 49 40
75 27 19 22 21 98+
40 49 19 22 21 98+
info@dinadesign.ir
تهران، اقدسیه، اتوبان ارتش، بلوار شهيد مژدی، خیابان شفیعی، نبش کوچه شقایق، پلاک 5

© کلیه حقوق مادی و معنوی تصاویر این سایت متعلق به شرکت طراحان فرادید دینا می باشد و استفاده از آن پیگرد قانونی دارد.