اخبار سایت
انتخاب گروه :
انتخاب بهترين طراح براي طراحی هایپرمارکت و طراحی سوپرمارکت - بخش اول
۷ / ۵ / ۱۳۹۶

انتخاب بهترين طراح براي طراحی هایپر مارکت ، طراحی سوپرمارکت و سایر فروشگاههای خرده‌فروشي


”ريك سيگل“ (نويسنده كتاب راهنماي كسب‌وكار خرده‌فروشي به زبان آدميزاد“ و كمك‌مؤلف كتاب ”مرجع خرده‌فروشي“ درباره فاصله عميق ميان طراحان فضاهاي داخلي و طراحان فروشگاه‌هاي خرده‌فروشي میگوید :
با مديران بسياري برخورد مي‌كنم كه فروشگاه‌هاي خود را به دست طراحان فضاهاي داخلي مي‌سپارند تا دستي به سر و روي فضاي فروشگاه‌شان بكشند و آن را جذاب‌تر نشان دهند، اما متأسفانه پس از اين تغييرات و صرف هزينه‌هاي بسيار، باز هم افزايشي در فروش آنها اتفاق نمي‌افتد. اشتباهي كه بسياري از صاحبان و مديران فروشگاه‌هاي خرده‌فروشي مرتكب مي‌شوند اين است كه هنوز نمي‌دانند كه هدف از طراحي فضاي فروشگاهي، فروش كالاي بيشتر به مشتري است، نه زيبايي و تزئين فروشگاه!

شايد فروشگاه شما در چشم مشتريان بسيار زيبا و فريبنده به نظر برسد، اما اگر اين جذابيت نتواند فروش بيشتري را براي شما رقم بزند، بي‌فايده خواهد بود.

درست مثل هر حرفه و تخصص ديگري، در حوزه خرده‌فروشي و طراحي فروشگاه‌ها و تجهیزات فروشگاهی نيز اشخاص و شركت‌ها روي افراد متخصص دست مي‌گذارند. با اينكه هر كسي مي‌توانيد براي فضاهاي خرده‌فروشي، طرحي ارائه دهد، اما براي اينكه نتيجه كار، درست و كاربردي از آب درآيد، بايد طراحي را به متخصص بازاريابي و تبليغات بصري سپرد. تخصص اين فرد، تمركز روي خرده‌فروشي است. او تحت آموزش‌هاي ويژه، با اصول خرده‌فروشي آشنا شده و به شكلي فضا را طراحي مي‌كند كه در عين جذابيت، فروش ايجاد كند. هر فردي كه عنوان ”طراح“ را روي خود گذاشته نمي‌تواند ادعا كند كه مي‌تواند طرحي را ارائه دهد كه فروش بالاتري را رقم بزند. اينكه طراح، بابت طرحي كه ارائه و اجرا مي‌كند جايزه‌اي دريافت كند نمي‌تواند براي فروشگاه تضميني براي تسويه صورت‌حساب‌ها و قبض آب و برق و … ارائه كند.





طرحي كه بي‌نتيجه ماند
فروشگاه خرده‌فروشي‌اي را سراغ دارم كه مبلغ گزافی را به گروه متخصص طراحي داخلي پرداخت كرد تا تمام قسمت‌هاي يك فروشگاه بسيار موفق را با طرحي كاملا متفاوت نوسازي كنند تا همه چيز براي راه‌اندازي فروشگاه پوشاك (خرده‌فروشي) محيا شود. با اينكه فروشگاه پس از اين تغييرات فروش مناسبي داشت اما صاحبان آن پس از مدتي احساس كردند كه قبل از اينكه مشتريان دكوراسيون و فضاي فروشگاه را ”از مُد افتاده“ تلقي كنند بهتر است دست به كار شوند و تغييراتي در آن ايجاد كنند. بنابراين در تمام گوشه و كنار كشور را جستجو كردند تا طراح حرفه‌اي و باسابقه‌اي را براي سر و سامان دادن به فروشگاه‌شان بيابند.

طراحي كه اين فروشگاه انتخاب كرد پرده از اشتباهات طراحان داخلي پيشين برداشت. با اينكه طراحان قبلي، در بسياري از موارد، زيبا كار كرده بودند اما برخي از نقاط بسيار بكر و طلايي براي فروش را قرباني زيباييِ فضا كرده بودند. دو ماه بعد از تكميل دكوراسيون مجدد فروشگاه، مدير فروشگاه با ”ريك“ تماس ميگيرد و با لحني خشمگين، از سقوط شديد فروش خود گله مي‌كند. او معتقد بود كه اين اتفاق از آن جهت عجيب است كه همه به‌شدت از ظاهر و دكوراسيون جديد فروشگاه تعريف مي‌كردند، اما مبلغ خريدشان بسيار پايين بود. او تصاويري از حضور مشتريان، قبل و بعد از طراحي مجدد فضاي فروشگاه ارسال كرده بود كه به وضوح اين تغيير منفي را نشان مي‌داد. طراح‌ها، همه كالاها را از نقاط پرترافيك فروشگاه برداشته و به نقاط ديگر منتقل كرده بودند!
طراحي بسيار زيبا بود اما زيبايي هميشه به فروش بيشتر منجر نمي‌شود. ما از اين خانم مدير خواستيم كه به شركت طراح مراجعه كند و مشكل را با او درميان بگذارد. او هم اين كار را انجام داده بود اما جواب سربالا شنيده بود! چرا كه مدعي بود كه اكثر فروشگاه‌هاي موفق نيويورك و لس‌آنجلس از اين طرح استفاده كرده‌اند. علت اينكه صاحب فروشگاه با ما تماس گرفت اين بود كه دوست من ”ريك“ اين شركت طراحي را معرفي كرده بود. پيشنهاد كرديم كه سراغ صاحب شركت طراحي برود و شكايت خود را آنجا مطرح كند اما خانم صاحب فروشگاه اظهار كرد كه راضي نيست نان كسي را آجر كند و دردسري براي كسي درست كند، در حالي كه فروش او 38 درصد كاهش يافته بود.





با واكنش مدير شركت طراح، قرار بر اين شد كه تمام سازه‌ها و قطعات هنري و تزئيني از محل‌هايي كه ترافيك و پتانسيل فروش بالاتر داشتند حذف شود. پس از اين اقدام، فروشگاه همچنان تازه و نو و جذاب به نظر مي‌رسيد. اما اقدام بعدي شركت، نمكي بود كه روي زخم صاحب فروشگاه پاشيد. شركت طراح، بجاي تمام آن سازه‌هاي تزئيناتي در نقاط پرترافيك فروشگاه، ميز و صندلي و كاناپه چيد! اين فضاي لژ مانند، توي ذوق هر مشتري‌اي مي‌زد كه از بيرون وارد فروشگاه مي‌شد. از طرف ديگر، خانم‌هايي كه براي خريد از اين نقاط فروشگاه عبور مي‌كردند، از حضور مردان جواني كه روي اين صندلي‌ها مي‌نشستند، احساس ناراحتي مي‌كردند. نتيجه اين شد كه كالاهاي اين نقاط فروشگاه‌ را به قسمت پشتي و انتهايي منتقل كردند؛ جايي كه كمتر مشتري‌اي را به خود مي‌ديد.
دنباله اين مبحث را در بخش دوم اين مطلب بخوانيد.

دانلود کاتالوگ
شركتهای وابسته
Monoshelf
قفسه و تجهيزات فروشگاهی
Acmecoolant
يخچال و فريزر فروشگاهی
Polytrolly
چرخ خرید فروشگاهی
Dinagroup
شركت هولدينگ
تماس با ما
 SMS +98 21 22 19 49 40
75 27 19 22 21 98+
40 49 19 22 21 98+
info@dinadesign.ir
تهران، اقدسیه، اتوبان ارتش، بلوار شهيد مژدی، خیابان شفیعی، نبش کوچه شقایق، پلاک 5

© کلیه حقوق مادی و معنوی تصاویر این سایت متعلق به شرکت طراحان فرادید دینا می باشد و استفاده از آن پیگرد قانونی دارد.